W marcu 2021 roku w Przedszkolu Miejskim nr 29 „Kasztanowa Kraina”
przeprowadzono autoewaluację działań prowadzonych
na rzecz zdrowia naszych wychowanków i całej społeczności przedszkolnej.
Poniżej przedstawiamy Państwu wyniki autoewaluacji.
STANDARD I
Koncepcja pracy przedszkola, jego organizacja i struktura sprzyjają realizacji długofalowych, zaplanowanych działań dla wzmacniania zdrowia dzieci, pracowników
i rodziców dzieci.
- Treści z zakresu promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej dzieci uwzględniane są w dokumentach oraz w pracy i życiu przedszkola.
- W ostatnich 2 latach zorganizowano wewnętrzne szkolenia na temat Placówki Promującej Zdrowie dla rady pedagogicznej i pracowników niepedagogicznych.
- Rodzice, w tym dzieci nowo przyjętych, zostali zapoznani z założeniami Przedszkola Promującego Zdrowie podczas spotkań z nauczycielami
oraz informacje umieszczone na tablicy w holu przedszkola jak również na stronie internetowej. - Pracownicy przedszkola i rodzice mają świadomość, że zdrowie i dobre samopoczucie jest ważną sprawą w przedszkolu.
STANDARD II
Klimat społeczny przedszkola sprzyja dobremu samopoczuciu i zdrowiu dzieci, pracowników i rodziców dzieci.
- W placówce stwarza się możliwości aktywnego uczestnictwa w życiu i funkcjonowaniu przedszkola nauczycielom, pracownikom i rodzicom.
- Relacje między nauczycielami oraz nauczycielami i pracownikami niepedagogicznymi, jak również wszystkimi pracownikami, rodzicami i dyrektorem sprzyjają budowaniu odpowiedniej atmosfery, która pozytywnie wpływa na jakość ich pracy.
- Pracownicy odczuwają wsparcie i mogą liczyć na pomoc dyrektora w każdej sprawie.
- Badanie klimatu społecznego wśród dzieci wykazało, iż najmocniejszą stroną przedszkola jest stwarzanie odpowiednich warunków do podejmowania
wszelkich aktywności przedszkolu, tj.: zajęcia organizowane i swobodne, zabawy, imprezy, uroczystości.
STANDARD III
Przedszkole prowadzi edukację zdrowotną dzieci i stwarza im warunki do praktykowania w codziennym życiu zachowań prozdrowotnych.
- W danym roku szkolnym opracowuje się plan działań w zakresie edukacji zdrowotnej w przedszkolu, jego sposoby i formy realizacji.
- Umożliwia się dzieciom praktykowanie zachowań prozdrowotnych związanych z żywieniem.
- Podejmowane są różnorodne działania dla zwiększenia aktywności fizycznej dzieci oraz zachęca się rodziców do ich kontynuacji w czasie wolnym.
- Umożliwia się dzieciom praktykowanie zachowań związanych z dbałością o ciało.
- Umożliwia się dzieciom praktykowanie zachowań zwiększających ich bezpieczeństwo.
STANDARD IV
Przedszkole podejmuje działania w celu zwiększenia kompetencji pracowników i rodziców dzieci w zakresie dbałości o zdrowie oraz prowadzenia edukacji zdrowotnej dzieci.
- W ostatnich 2 latach w przedszkolu zorganizowano warsztaty/szkolenia dla nauczycieli i pracowników niepedagogicznych dotyczące dbałości o zdrowie.
- Nauczyciele są przygotowani do realizacji edukacji zdrowotnej dzieci i współpracy w tym zakresie z rodzicami.
Co jest największym osiągnięciem (mocną stroną) przedszkola?
Mocną stroną naszego przedszkola jest przede wszystkim, wykształcona i wykwalifikowana kadra pedagogiczna ciesząca się uznaniem oraz zaufaniem rodziców
i dzieci. Przedszkole jest otwarte i przyjaźnie nastawione na potrzeby i oczekiwania opiekunów naszych wychowanków jak i ich samych. Nauczyciele wypełniając swoje funkcje zawsze kierują się indywidualnymi predyspozycjami rozwojowymi swoich podopiecznych, traktując ich podmiotowo, co jest dostrzegane i doceniane przez rodziców.
Priorytetem naszych działań jest przede wszystkim dbałość o ogólny dobrostan dzieci co podkreśliło badanie ankietowe. Stworzyliśmy odpowiednie warunki dla tworzenia Przedszkola Promującego Zdrowie. Treści z zakresu edukacji zdrowotnej planujemy zgodnie z obowiązującymi dokumentami oraz potrzebami placówki, nauczycieli, pracowników niepedagogicznych, wychowanków i ich rodziców. Systematycznie realizujemy opracowany plan Placówki Promującej Zdrowie na dany rok szkolny zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami.
Bardzo ważne w naszym przekonaniu jest zdrowie psychiczne nie tylko przedszkolaków, ale także ich rodziców, opiekunów, bliskich oraz wszystkich pracowników naszego przedszkola. Na terenie placówki panuje atmosfera życzliwości, wzajemnego szacunku, pomocy i wsparcia w różnych aspektach i na różnych płaszczyznach. Dbamy o dobre samopoczucie wszystkich członków naszej społeczności, o to by dzieci czuły się bezpiecznie, by każdego dnia z uśmiechem na twarzy przekraczały próg placówki i w taki sam sposób ją opuszczały. Pomagamy dzieciom w nawiązywaniu prawidłowych relacji z rówieśnikami, nabywania umiejętności przestrzegania obowiązujących nor i zasad społecznych, zainteresowania otaczającym światem, dbania o własne samopoczucie i zdrowie.
Zaprezentowaliśmy dorobek podejmowanych i realizowanych przez nas działań w zakresie profilaktyki zdrowia podczas organizowanego przez Wojewódzki Ośrodek Metodyczny w Gorzowie Wielkopolskim seminarium pod hasłem „Przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej w Szkołach i Przedszkolach Promujących Zdrowie” (25.05.2021 r.). Celem seminarium było doskonalenie umiejętności oraz wymiana doświadczeń w zakresie podejmowania działań obniżających poziom agresji
w szkołach i przedszkolach.
Zależy nam na wzajemnej współpracy, wsparciu, szacunku i pomocy ze strony rodziców naszych wychowanków, dyrektora, oraz innych pracowników przedszkola. Określiliśmy jasne zasady współpracy z rodziną wychowanka, którą angażujemy w sprawy dotyczące życia i pracy przedszkola. Rodzice naszych przedszkolaków są na bieżąco informowani o sukcesach, osiągnięciach, trudnościach i potrzebach swoich dzieci. Systematycznie udzielamy im wsparcia, przygotowujemy gazetki tematyczne, referaty, prezentujemy osiągniecia dzieci, m.in. w postaci prac plastycznych, wystąpień, uroczystości, zdjęć. Służymy radą i pomocą w każdej sytuacji wychowawczej. Badanie wykazało, że pracownicy naszego przedszkola postrzegani są jako osoby życzliwe, pomocne i otwarte na potrzeby dzieci. Rodzice ufają nam i wiedzą, że dobro ich dziecko zawsze stawiane jest na pierwszym miejscu.
Nasi wychowankowie codziennie kształtują i rozwijają nawyki higieniczne oraz umiejętności komunikacyjne. Są świadomi zagrożeń dla ich zdrowia, potrafią współpracować i współdziałać, są sprawne fizycznie. Biorą aktywny udział w organizowanych zajęciach edukacyjnych kształtujących postawy prozdrowotne, przestrzegają zasad bezpieczeństwa obowiązujących w przedszkolu i poza placówką. Zachęcani do spożywania zdrowych posiłków częściej wybierają owoce i warzywa, a do picia wodę. Rozumieją znaczenie odpoczynku dla zdrowia człowieka. Rodzice kontynuują edukację prozdrowotną w domu poprzez aktywność fizyczną, spędzanie czasu wolnego na świeżym powietrzu, zachęcanie dzieci do prawidłowego odżywiania, ograniczanie niezdrowych pokarmów.
Zapoczątkowaliśmy i nadal staramy się podejmować i kontynuować wiele działań przy ścisłej współpracy z rodzicami i partnerami przedszkola, które na stałe wpisały się w kalendarz wydarzeń w naszym przedszkolu:
– „Zdrowe poczęstunki” – wspólnie z rodzicami całkowicie wyeliminowaliśmy słodkie poczęstunki. Podczas imprez, urodzin i uroczystości przedszkolnych dzieci
spożywają zdrowe przysmaki przygotowane przez rodziców i kolegów. Badanie ankietowe wykazało, że rodzice, praktykują te działania również w domu, ograniczyli
cukier w diecie dziecka i swojej rodziny, spożywają większe ilości warzyw i owoców.
– „Witaminkowe dni” – kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych podczas organizacji warzywno – owocowych dni, t.j.: „Dzień Jabłka”, „Dzień Ogórka”,
„Dzień Dyni”, „Dzień Marchewki”, „Dzień Buraka”, „Dzień Ziemniaka”, „Światowy Dzień Zdrowego Jedzenia i Gotowania”.
– „Zdrowa i sportowa Kraina Kasztanowa” – promujemy i zachęcamy do podejmowania aktywności fizycznej w każdej wolnej chwili. Aktywnie włączamy dzieci
i rodziców w organizację i udział w akcjach rozwijających ogólną sprawność fizyczną: „Europejski Dzień bez Samochodu”, „Przedszkolacy na kółkach”,
„Przedszkolak akrobatą”, zawody Mini Sumo, których jesteśmy współorganizatorami, „Sprintem do Maratonu”, „Dzień Dziecka na sportowo”, zajęcia i spotkania
ze znanymi sportowcami z naszego miasta, trenerami różnych dyscyplin sportowych i studentami Akademii Wychowania Fizycznego.
– „Bezpieczny przedszkolak” – poznawanie i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa poprzez cykliczne spotkania z przedstawicielami służb mundurowych
i medycznych: policjantami, strażakami, ratownikami medycznymi, lekarzami, strażnikami miejskimi – nauka prawidłowych zasad w ruchu drogowym i pieszym,
zachowania w stosunku do osoby nieznanej, obcej oraz niebezpiecznego i nieznanego zwierzęcia, utrwalanie numerów alarmowych oraz nabywanie umiejętności
wezwania pomocy, nauka udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, poznanie zasad przeciwdziałania powstawania pożarów oraz prawidłowego zachowania na
wypadek jego ewentualnego wybuchu, umiejętność wezwania pomocy, zapoznanie ze sprzętem ratunkowym oraz oprzyrządowaniem strażaka.
– „Mały człowiek – ważna sprawa” – kształtowanie postaw proekologicznych i prospołecznych (tolerancja, szacunek, empatia, pomoc słabszym i chorym).
Aktywnie włączyliśmy rodziców i dzieci w coroczne akcje charytatywne i proekologiczne:
– Pola Nadziei – zbiórka pieniędzy na pomoc podopiecznym hospicjum Św. Kamila w Gorzowie Wielkopolskim;
– Październik miesiącem dobroci dla zwierząt – pomoc dla schroniska „Azorki” w Gorzowie Wielkopolskim;
– „Mam Marzenie” – pomoc w spełnieniu marzenia dziecka – podopiecznego fundacji „Mam Marzenie”;
– „Zaczytani.pl” – zbiórka książek, bajek dla dzieci w domach dziecka, szpitalach, ośrodkach opiekuńczo-wychowawczych;
– Cykliczne spotkania z seniorami: „Zabawy z plastyką”
– „Dzień Drzewa” – sadzenie roślin.
– „Sprzątanie Świata” – porządkowanie pobliskich terenów.
– realizacja programu edukacji antynikotynowej „Czyste powietrze wokół nas”.
– zbiórka makulatury, plastikowych nakrętek.
– Współpraca z partnerami przedszkola:
– Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Gorzowie Wielkopolskim, pomoc w rozwiązywaniu problemów wychowawczych
oraz trudności dzieci przy ścisłej współpracy z rodzicami;
– Powiatowa Stacja Sanitarno – Epidemiologiczna w Gorzowie Wielkopolskim,
realizacja programów i projektów: „Wojewódzki program profilaktyki wszawicy”, „Czyste powietrze wokół nas”, „Skąd się biorą produkty ekologiczne”;
– Biblioteka ,,Koszałka Opałka” – organizacja spotkań czytelniczych dla dzieci;
– UKS Mieszko Gorzów Wielkopolski – współorganizacja zawodów sportowych Mini Sumo dla Przedszkolaków;
– Szkoła Podstawowa nr 13 im. A. Fiedlera w Gorzowie Wielkopolskim – współorganizacja zajęć i zabaw
dla dzieci przygotowujących do przekroczenia progu szkoły;
– Zamiejscowy Wydział Kultury Fizycznej w Gorzowie Wielkopolskim (AWF) – współorganizacja zabaw i zajęć ruchowych;
– Zespół Szkół Gastronomicznych im. F. Gajewskiej w Gorzowie Wielkopolskim – organizacja zajęć kulinarnych w udziałem dzieci;
Nasza działalność edukacyjna wpłynęła na praktykowanie zachowań prozdrowotnych w domu. 93,8% ankietowanych rodziców stara się być aktywnym fizycznie i tym samym zachęca do aktywności innych członków swojej rodziny. 94,2% badanych zwraca większą uwagę na zdrowe odżywianie, a 96,4% zachęca członków swojej rodziny do prawidłowych nawyków żywieniowych, a tym samym prowadzenia zdrowego trybu życia.
Pracownicy niepedagogiczni również podejmują wiele działań wzmacniających swoje zdrowie. Niemal wszyscy respondenci starają się być aktywni fizycznie, zwracają większą uwagę na prawidłowe odżywianie, utrzymują dobre relacje z bliskimi, 82,3% wyeliminowała niektóre zachowania ryzykowne dla swojego zdrowia (niska aktywność fizyczna, używki, złe nawyki żywieniowe).
Ponadto, prawidłowe relacje miedzy wszystkim pracownikami, wzajemna pomoc i chęć współpracy zdecydowanie wpływają na całokształt ich pracy oraz funkcjonowanie całej placówki. Mocną stroną naszego przedszkola, co również podsumowało badanie ankietowe, są relacje między wszystkimi zatrudnionymi pracownikami. 100% ankietowanych nauczycieli uważa, że relacje między nauczycielami są dobre, chętnie oni ze sobą współpracują i mogą liczyć na wzajemną pomoc. 100% badanych pracowników odczuwa szacunek ze strony nauczycieli do swojej pracy i obowiązków oraz chęć niesienia pomocy w razie potrzeby.
Udało nam się rozpowszechnić wśród rodziców, dzieci i pracowników ideę Przedszkola Promującego Zdrowie i zachęcić do podejmowania działań na rzecz promocji zdrowia. Jesteśmy dumni, że zdecydowana większość prowadzi zdrowy styl życia i rozumie jego znaczenie oraz wpływ na samopoczucie i zdrowie człowieka.
Analizując wnioski z planowanych i realizowanych działań wychowawczo – dydaktycznych możemy stwierdzić, że przynoszą one pożądane efekty, a obrany kierunek rozwoju naszych wychowanków jest prawidłowy. Dzieci zdobywają i doskonalą swoje umiejętności, kształtują odpowiednie postawy i nawyki, wzbogacają i poszerzają swoją wiedzę. Rodzice włączają się w życie i funkcjonowanie przedszkola, a przede wszystkim są naszymi partnerami.
Efektem podejmowanych działań jest wyposażenie naszych wychowanków w odpowiednią wiedzę i nawyki, oraz przygotowanie do prowadzenia zdrowego trybu życia, jak również rozpoczęcia edukacji wczesnoszkolnej.
Wyniki z przeprowadzonej autoewaluacji uświadomiły nam w jakim stopniu podejmowane i realizowane w przedszkolu działania w zakresie promocji zdrowia wpływają na kształtowanie postaw prozdrowotnych u dzieci i całej społeczności przedszkolnej. Mamy pewność, że kierunki naszej pracy są prawidłowe, skuteczne i przynoszą oczekiwane efekty w zakresie promocji zdrowia fizycznego, psychicznego, społeczno – emocjonalnego.
Wiemy, jakie obszary wymagają poprawy, wzmocnienia, rozwinięcia i udoskonalenia w zakresie 4 standardów, nad którymi będziemy systematycznie pracować. Zwrócimy uwagę na opinię wszystkich pracowników przedszkola. Skupimy się na współpracy z rodzicami w zakresie planowania edukacji zdrowotnej dzieci. Położymy większy nacisk na włączanie i aktywne angażowanie rodziców w życie, pracę i funkcjonowanie przedszkola.
Badanie klimatu społecznego w grupie przedszkolnej wyłoniło główny problem, jakim jest niska umiejętność u dzieci panowania nad negatywnymi emocjami, rozwiązywania problemów na drodze dialogu i kompromisu, przestrzegania ustalonych zasad. Zespół do spraw promocji zdrowia w dalszej swojej pracy szczegółowo przyjrzy się i wspólnie opracuje działania zmierzające do wyeliminowania wszelkich problemów i trudności. Dzięki przeprowadzonej autoewaluacji uzyskaliśmy ważne informacje zwrotne, które pomogą nam w wytyczeniu odpowiednich kierunków, do których będziemy dążyć w kolejnych latach.
Zapraszamy do obejrzenia prezentacji naszych działań:
https://www.youtube.com/watch?fbclid=IwAR3bczVV7htvTWcU0nb0cHEGVRx6ztuVF4tNXTRn1rFvM5o80JQNAPc686Y&v=Vcl5oXpZN4U&feature=youtu.be