PLAN DZIAŁAŃ
PLACÓWKI PROMUJĄCEJ ZDROWIE
NA ROK SZKOLNY 2021/2022
Nadrzędnym celem naszego przedszkola jest realizacja misji i wizji zawartych
w Koncepcji Pracy opracowanej na lata 2017-2022, dlatego jako Przedszkole Promujące Zdrowie:
- Stale wzbogacamy ofertę edukacyjną;
- Zapewniamy bezpieczny, wszechstronny i harmonijny rozwój wszystkim wychowankom, których traktujemy podmiotowo;
- Dbamy o wyrabianie nawyków prozdrowotnych;
- Organizujemy warunki do aktywnego wypoczynku i rozwijania sprawności fizycznej dzieci;
- Pracę dydaktyczno-wychowawczą opieramy na niekonwencjonalnych i aktywizujących metodach nauczania, skupiając się przede wszystkim na wszechstronnej aktywizacji dzieci;
- Pełnimy rolę wspierającą i integrującą działania rodziny. Angażujemy rodziców do działań na rzecz przedszkola;
- Zapewniamy wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną permanentnie doskonalącą swój warsztat w kierunku twórczego nauczania;
PROBLEM PRIORYTETOWY DO ROZWIĄZANIA:
- Nieliczne zaangażowanie pracowników i rodziców dzieci w życie oraz funkcjonowanie przedszkola w zakresie planowania i organizacji działań zdrowotnych.
- Klimat społeczny przedszkola nie sprzyja dobremu samopoczuciu i zdrowiu dzieci.
GŁÓWNE PRZYCZYNY PROBLEMU:
- w przedszkolu proponowano i organizowano zbyt mało szkoleń i warsztatów na temat zdrowia i dbałości o nie z udziałem wszystkich pracowników przedszkola oraz rodziców podnoszących ich kompetencje; pandemia ograniczyła możliwości spotkań w większym gronie;
- organizowane szkolenia, warsztaty i kursy doszkalające dotyczące promocji zdrowia oraz umiejętności i kompetencji wychowawczych nie spełniły oczekiwań i potrzeb rodziców, nauczycieli oraz pracowników niepedagogicznych;
- ze względu na pandemię ograniczano zajęcia i zabawy integracyjne dzieci z różnych grup wiekowych; alienacja społeczna spowodowała brak umiejętności interpersonalnych u dzieci;
- treści edukacji zdrowotnej nie zawsze były konsultowane ze wszystkimi pracownikami placówki oraz rodzicami naszych wychowanków co spowodowało brak zaangażowania w realizacje planu pracy;
ROZWIĄZANIA DLA USUNIĘCIA PRZYCZYN PROBLEMU:
- wzbogacenie, uzupełnienie i usystematyzowanie wiedzy rodziców na temat edukacji zdrowotnej i profilaktyki zdrowia dzieci już najmłodszych lat;
- systematyczne mobilizowanie i zachęcanie rodziców do podejmowania działań prozdrowotnych w domu;
- pogłębianie wiedzy pracowników i rodziców na temat zasad zdrowego odżywiania oraz sposobów aktywnego spędzania czasu wolnego, eliminacji zachowań ryzykownych dla zdrowia poprzez zwiększenie ilości zajęć otwartych, warsztatów, szkoleń, spotkań ze specjalistami;
- zachęcanie rodziców do dzielenia się swoją wiedzą z zakresu edukacji zdrowotnej lub wspólnego poszukiwania specjalistów w tym zakresie;
- wspólne ustalenie sposobów, metod i form informowania rodziców o realizacji „wiodących” zagadnień dotycząych zdrowia w szerokim rozumieniu tego pojęcia;
- zachęcanie pracowników placówki do udziału w warsztatach, szkoleniach, zdrowego trybu życia oraz dzielenia się weidzą i doświadczeniem z zakresu zagadnień wiodących;
- wyposażenie dzieci w umiejętność budowania prawidłowych relacji społecznych;
CELE GŁÓWNE:
- Podniesienie kompetencji pracowników i rodziców dzieci w zakresie dbałości o swoje zdrowie oraz prowadzenie edukacji zdrowotnej dzieci;
- Poprawa klimatu społecznego w przedszkolu, który sprzyja dobremu samopoczuciu i zdrowiu dzieci;
- Zaangażowanie rodziców i wszystkich pracowników przedszkola w aktywną realizację edukacji zdrowotnej dzieci;
- Nabycie przez dzieci umiejętności nawiązywania prawidłowych relacji kontaktów z rówieśnikami;
ZADANIA
- Ustalenie sposobu realizacji zagadnień ,,wiodących”, przekazanie informacji rodzicom wychowanków i pozostałym pracownikom;
- Wyjaśnienie rodzicom i pracownikom niepedagogicznym znaczenia ich udziału w edukacji zdrowotnej dzieci – spotkanie z zespołem promocji zdrowia oraz specjalistami;
- Zgromadzenie publikacji, materiałów i pomocy dydaktycznych dotyczących zdrowia i bezpieczeństwa dzieci do użytku pracowników i rodziców;
- Opracowanie ankiet dla rodziców do badania efektów podejmowanych w roku 2021/2022 działań;
- Dokonanie ewaluacji wyników działań;
- Przygotowanie raportu końcowego z wynikami autoewaluacji. Złożenie raportu rocznego u wojewódzkiego koordynatora ds. Placówek Promujących Zdrowie;
- „Przeciwdziałanie agresji wśród dzieci” – spotkanie ze specjalistą – psychologiem;
- „Gotowość szkolna dziecka 6-letniego” – spotkanie ze specjalistą – psycholog z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej;
- „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały? Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły?” – warsztaty ze specjalistą – psychologiem;
- Akcja „Dzień dobry” – tworzenie pozytywnej atmosfery wpływającej na zdrowie psychiczne;
- Spotkania dzieci z ekspertami w dziedzinie zdrowia (sportowcy, dietetycy, kucharze, lekarz, pielęgniarka, stomatolog, policjant);
- „Europejski Dzień bez Samochodu” – aktywny udział w kampanii prozdrowotnej – dzieci 6-letnie;
- „Sportowcem być” – zajęcia ze specjalistami – trenerami;
- „Zdrowa i sportowa Kraina Kasztanowa” – zawody sportowe z okazji Dnia Dziecka;
- „Europejski dzień zdrowego jedzenia i gotowania” – zajęcia w grupach; zapoznanie dzieci z piramidą zdrowego odżywiania. Wykonanie plakatu
i wyeksponowanie go w sali lub na korytarzu przedszkolnym; - „Bezpieczeństwo przedszkolaka w domu i na drodze” – warsztaty dla dzieci 6-letnich prowadzone przez specjalistę do spraw BHP i PPOŻ;
- „Zdrowym być” – warsztaty dla nauczycieli i rodziców ze specjalistą – dietetykiem;
- „Bezpieczny przedszkolak” – spotkania z specjalistami – policjantem, strażakiem, ratownikiem medycznym;
- „Sport to zdrowie-”- AKIDO – MATUSIAK- zajęcia sportowe z trenerami;
- Zawody sportowe w Mini Sumo;
- Światowy Dzień Mycia Rąk;
- Europejski Dzień Zdrowego Jedzenia i Gotowania;
- „Zdrowe poczęstunki” – organizacja zdrowych przekąsek i poczęstunków dla dzieci;
- „Mały człowiek – ważna sprawa”;
- „Sprintem do maratonu” – ogólnopolskie wydarzenie sportowe organizowane przez wydawnictwo „Bliżej Przedszkola”;
Plan Działań Placówki Promującej Zdrowie na rok szkolny 2021/2022 będzie realizowany przy pełnej współpracy z:
- rodzicami,
- personelem przedszkola,
- środowiskiem lokalnym,
- sprzymierzeńcami i sympatykami przedszkola.
oraz w reżimie sanitarnym z racji panującej pandemii Covid-19 zgodnie z wytycznymi GIS, MZ, MEN.