
MULTIMEDIA W ŻYCIU DZIECKA
Większość z nas dorastała w końcówce XX wieku, w czasach, gdy świat wyglądał zupełnie inaczej. Komputery, telewizory, telefony komórkowe występowały sporadycznie lub wcale. Z oczywistych względów spędzaliśmy wiele czasu na świeżym powietrzu. Musieliśmy wymyślać różne zabawy, aby się nie nudzić. Graliśmy w piłkę, bawiliśmy się w chowanego, berka lub przesiadywaliśmy rozmawiając godzinami na różne tematy. Dzisiaj, na każdym kroku świat multimediów oferuje nam ogromy wachlarz wysokobudżetowych produkcji filmowych, katalogi różnorodnej muzyki z całego świata do odsłuchania w jednej chwili. Setki tysięcy książek i opracowań w formie audio itp. Wszystko bez wysiłku, na wyciągnięcie ręki. Ciężko konkurować z taką ofertą. W tym wszystkim ciężko jest nam samym się odnaleźć, a oprócz tego tym pokusom poddawane są również dzieci. O ile w naszym przypadku zmarnujemy najwyżej trochę swojego czasu, tak w przypadku dzieci konsekwencje mogą być znacznie groźniejsze, ponieważ one do prawidłowego rozwoju potrzebują naturalnej aktywności, stanowiącej bazę rozwoju intelektualnego. Dzieci najlepiej rozwijają się korzystając z wszystkich swoich zmysłów – smak, dotyk, wzrok, słuch i węch. Tylko poprzez aktywną zabawę, poprzez ruch, dziecko jest w stanie w pełni prawidłowo się rozwijać. Tylko biegnąc, skacząc, dotykając, smakując i wąchając jest w stanie złapać tę nieuchwytną cząstkę człowieczeństwa.
Jesteśmy dla dzieci wzorem, dlatego pamiętajmy, aby w szczególności dawać dzieciom dobry przykład. Pokażmy im, w jaki sposób korzystać z dostępnej technologii jako źródła kultury, sztuki oraz nauki, nie tylko rozrywki. Wejdźmy do tego świata wraz z dzieckiem. Chwyćmy go za rękę i poznajmy miejsca, w których spędza wolny czas. I ostatnie, bardzo ważne, wyznaczmy dziecku granice. Określmy czas jaki spędza przy komputerze oraz treści z jakich korzysta. Korzystajmy z dóbr, do których mamy dostęp z umiarem i równowagą, aby były dla nas pomocą i radością. By nie stały się uzależnieniem i drogą w niebyt.
Źródło:
Fragment artykułu z czasopisma „Bliżej przedszkola”
Opracowanie na podstawie książki: Denise Chapman i Marka S. Westona: „Co dzień mądrzejsze”.