
JAK AKTYWNIE SPĘDZIĆ Z DZIECKIEM CZAS…
Bardzo ważne dla budowania prawidłowych i silnych relacji z dzieckiem jest wspólne spędzanie czasu. Może to być swobodna zabawa w otoczeniu najbliższych. Wskazane jest jednak, aby chociaż część czasu spędzanego popołudniami z mamą i tatą była wypełniona rozmową, spacerem, ruchem, wspólnym czytaniem i opowiadaniem bajek, zdarzeń z codziennego dnia, grami. Tak spędzany czas oprócz aspektów związanych z uzdolnieniami i rozwojem dziecka ma też walory „emocjonalne” leczące dziecięce niepokoje, zahamowania i inne trudności wieku rozwojowego. Przykłady prostych zabaw na spędzanie wolnego czasu z dzieckiem:
1. „Rodzinna biblioteka” – gromadzenie ulubionych książek z dzieciństwa i czytanie ich dziecku np. na dobranoc.
2. „Zastanawiam się” – sprawdzanie wiedzy swojego dziecka i rozbudzanie jego ciekawości. Każde zdanie należy rozpocząć od słów „Zastanawiam się”, np. „Zastanawiam się, ile zębów mają psy?”. Po uzyskaniu odpowiedzi trzeba wyraźnie zaznaczyć, że jest jedyną osobą, której udało się rozwiązać ten problem.
3. „Rodzinne przygody naukowe” – zabieranie dziecka na rodzinne wycieczki w takie miejsca, które przyczynią się do rozbudzania zainteresowań.
4. „Wiedzące miejsce” – wyszukanie w mieszkaniu specjalnego miejsca, gdzie będą omawiane ważne dla dziecka sprawy. Kiedy dziecko zadaje pytanie typu: „Dlaczego musisz codziennie wychodzić do pracy?”, wymagające dobrze przemyślanej odpowiedzi, należy zabrać je do tego „wiedzącego miejsca”. To podkreśli wagę pytania i wyjaśnienia.
5. „Codziennie pochwała” – nie należy pozwolić, by minął choć jeden dzień bez pochwały naszego dziecka, np. pięknie poukładałeś swoje zabawki na
półce.
półce.
6. „Pudełko z pamiątkami” – przeznaczenie specjalnego pudełka do przechowywania wszystkich drobnych podarunków, jakimi obdarza rodziców dziecko m.in. rysunki, laurki, kwiaty z bibułki itp. Można także zapisywać wypowiedzi dziecka, które były wyjątkowo przesycone miłością, a następnie wkładać notatki do pudełka.
7. „Zgniatacz strachu” – w rozmowie z dzieckiem należy ustalić, czego się boi, a następnie zapisać każdą z tych rzeczy np. na krakersach. Potem dziecko przepuszcza ciastka przez maszynkę lub rozgniata wałkiem. Żeby przekonać dziecko, iż strach łatwo pokonać. Należy poprosić je, aby zdmuchnęło okruchy.
8. „Wspólne malowanie obrazu” – należy zadecydować wspólnie, jaką scenę każdy będzie malował np. dziecko – słońce, tata – chmurki, mama – drzewka.
9. „Lista dobrych manier” – należy razem z dzieckiem spisać na jednej sztywnej kartce wszystkie podstawowe zasady grzeczności, a obok instrukcję w postaci obrazka, jak i kiedy należy ich używać. Kartkę wieszamy na ścianie.
10. „Zabawa we dnie i wieczorem” – każda rodzina potrzebuje przynajmniej 1 godziny specjalnie przeznaczonej na to, by po prostu wspólnie się bawić. Mogą to być zabawy ruchowe, gry planszowe, gra w Piotrusia, puzzle, klocki, wycinanki itp.
Źródło:
Opracowanie na podstawie książki: Denise Chapman i Mark S. Weston: „Co dzień mądrzejsze”.