Innowacje pedagogiczne 2025/2026
Temat innowacji: ,,Mały ogrodnik”
Nazwa placówki: Przedszkole Miejskie nr 29 ,,Kasztanowa Kraina”, ul. Wróblewskiego 48 Gorzów Wielkopolski
Autor innowacji: Monika Ciuba, Anna Furga
Przedmiot, na którym będzie wprowadzona innowacja: wychowanie przedszkolne
Rodzaj innowacji: organizacyjno-metodyczna
Data wprowadzenia innowacji: 01.09.2025 r.
Data zakończenia innowacji: 30.06.2026 r.
Motywacja i cele wprowadzenia innowacji:
Innowacja „Mały ogrodnik” jest odpowiedzią na aktualne potrzeby dzieci, wymogi edukacyjne zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz opublikowane przez kierunki realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026. Do stworzenia innowacji zainspirował nas udział w konkursie ,,Ogródki ze smakiem” i zdobycie nagrody III stopnia.
Głównym celem wprowadzenia innowacji jest kształtowanie u dzieci postawy prozdrowotnej, zachęcanie do aktywności fizycznej i prac ogrodowych.
Opis innowacji:
Wstęp:
Projekt przeznaczony do realizacji w grupie Stokrotki (3- latki) oraz Kubusie (6- latki) w roku szkolnym 2025/2026.
Proces edukacyjny kładzie nacisk na zbliżeniu dzieci do świata przyrody poprzez jego eksploatację. Wychowankowie będą badać, poszukiwać, odkrywać, poznawać i dostrzegać jego piękno, a co najważniejsze, nabędą opiekuńczy stosunek do świata roślin.
Aspekt ekologiczny projektu dotyczy zbierania oraz wykorzystania deszczówki. Kwiaty, które zostaną usunięte z miejsca przeznaczonego na warzywa i owoce, będę przesadzone, a pozostała część rozdana, aby nic się nie zmarnowało. Chcemy również pozyskać krzewy od rodziców, którzy będą się ich pozbywać ze swoich ogrodów i działek.
Dzieci będą zaangażowane w każdy etap powstawania ogrodu. Wspólnie z nauczycielami będą prowadzić prace przygotowawcze, sadzić rośliny, plewić, doglądać i oczywiście zbierać swoje plony.
W ogrodzie stworzymy azyl dla motyli, pszczół oraz budkę lęgową dla owadów.
Cele główne programu:
- Kształtowanie umiejętnego współżycia człowieka z przyrodą,
- Nabywanie opiekuńczego stosunku do świata zwierząt i roślin,
- Kształtowanie postawy odpowiedzialności za obecny i przyszły stan środowiska naturalnego,
- Propagowanie aktywności fizycznej oraz pracy w ogrodzie,
- Zachęcanie do jedzenia warzyw i owoców,
- Wyrobienie gotowości do działań dzieci, rodziców, nauczycieli i pracowników placówek edukacyjnych na rzecz zrównoważonego rozwoju.
Metody i formy:
Metody: podające, poszukujące, praktycznego działania.
Formy: grupowe, zespołowe, indywidualne.
Narzędzia dydaktyczne: Sprzęt ogrodniczy (m. in.: grabie, łopatki, wiadra, konewki, mini szklarnie do wysadzania roślin), zbiornik na deszczówkę, nasiona, książki, albumy roślin.
Korzyści wdrożenia innowacji (przewidziane osiągnięcia):
Dzieci:
- Znają podstawowe zasady hodowli roślin;
- Posiadają opiekuńczy stosunek do świata roślin i zwierząt;
- Chętnie pracują w zespołach, dyskutują i szukają kompromisowych rozwiązań, biorąc pod uwagę potrzeby i oczekiwania innych;
- Wykazują się postawą odpowiedzialności za obecny i przyszły stan środowiska naturalnego;
- Aktywnie bierze udział w pracach ogrodowych;
- Wykazują się postawą prozdrowotną;
- Dbają o swoje zdrowie i zdrowie swoich bliskich;
- Biorą aktywny udział w spotkaniach z ekspertami;
Nauczyciele:
- Współpracują z innymi nauczycielami oraz ekspertami na rzecz zrównoważonego rozwoju;
- Poszerzają swoje kwalifikacje, kompetencje;
Rodzice dzieci:
- Chętnie współpracują z placówką, do której uczęszcza ich dziecko;
- Poszerzają swoją wiedzę na temat działań prozdrowotnych;
Placówka:
- Wzbogacenie bazy przedszkola, zorganizowanie ogrodu warzywno- owocowego;
- Podniesienie prestiżu placówki w środowisku lokalnym