Innowacje pedagogiczne 2024/2025
Innowacja pedagogiczna: „Zabawa z czytaniem”.
Autor innowacji: Julita Sposób, Katarzyna Bachońska, Anna Wierzbowska
Data wprowadzenia innowacji: 04.11.2024 r.
Data zakończenia innowacji: 30.06.2025 r.
Motywacja i cele wprowadzenia innowacji:
Innowacja „Zabawa z czytaniem” jest odpowiedzią na aktualne potrzeby dzieci.
Dzieci wykazują duże zainteresowanie literami, czytaniem i pisaniem. Wykazują tym samym gotowość do podjęcia nauki czytania poprzez zabawę, która jest podstawową formą aktywności dziecka w wieku przedszkolnym. Niniejsza innowacja ma na celu zainteresować dzieci literami i ułatwić im naukę czytania w przystępny i przyjazny sposób bez nacisku i presji, a poprzez ich naturalną działalność czyli zabawę.
Opis innowacji:
Innowacja pedagogiczna została opracowana zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego. Zgodnie z podstawą programową, celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Dzięki procesowi opieki, wychowania i nauczania realizowane jest wsparcie dziecka, które umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. Efektem takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji. Innowacja odnosi się do obszaru poznawczego rozwoju dziecka.
Innowacja pedagogiczna ,,Zabawa w czytanie’’ jest opisem oddziaływań edukacyjnych, zmierzających do opanowania przez dzieci w wieku przedszkolnym umiejętności czytania. Uwzględnia zasadę stopniowania trudności i daje możliwość dowolnego doboru treści. Zawiera ogólne założenia oraz propozycje konkretnych zabaw i zajęć, co ułatwia planowanie pracy dydaktyczno – wychowawczej.
Innowacja pedagogiczna „Zabawa w czytanie” realizowana jest w grupie Skrzaty (6- latki) oraz podczas zajęć logopedycznych w roku szkolnym 2024/2025 (raz w tygodniu).
Jako cel nadrzędny przyjmuję się zwiększenie opanowania przez dzieci podstawowych umiejętności czytania poprzez zabawę z wykorzystaniem liter, sylab i prostych wyrazów, zainteresowania książką, czerpania radości i satysfakcji z możliwości samodzielnego czytania oraz przetwarzania tekstu poprzez różne formy ekspresji (plastyczne, ruchowe, muzyczne). Rozwinięcie zainteresowań czytelniczych jest związane z osiągnięciem gotowości do nauki czytania i pisania przez dziecko w wieku przedszkolnym.
Innowacja zakłada zarówno pracę w grupie jak i indywidualną z dzieckiem. Wykorzystywane będą aktywizujące i innowacyjne metody pracy t.j.: metoda zdań niedokończonych, dyskusja, burza mózgów, gry dydaktyczne.
Wśród metod, które w sposób naturalny i aktywny wprowadzają dzieci w świat liter, a poprzez zabawowy charakter nauki sprawiają, że staje się on łatwiejszy i bardziej przyswajalny jest „Odimienna metoda nauki czytania” I. Majchrzak, która stanowi podstawę zabaw w czytanie. Praca z wykorzystaniem tej metody będzie ciekawym doświadczeniem oraz możliwością zaproponowania dzieciom interesującej formy zabawy, której efektem jest opanowanie umiejętności czytania w przyjaznej radosnej i bezstresowej atmosferze
Cel główny innowacji:
- zapewnienie dziecku lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie jego ciekawości, aktywności i samodzielności a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w dalszej edukacji;
Cele ogólne:
- wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka;
- stymulowanie rozwoju aktywności dzieci poprzez prowadzenie różnorodnych ćwiczeń i zabaw prowadzących do nabycia umiejętności czytelniczych;
- rozbudzanie wrażliwości poznawczej, zapewnienie przyjaznych warunków do kształtowania systemu językowego opartego na metodzie ustno- graficznej;
- wykształcenie kompetencji czytelniczych i uwolnienie tego procesu od stresu;
- rozbudzenie wiary dziecka we własne możliwości;
Cele szczegółowe:
- rozwijanie zdolności rozpoznawania otaczającej rzeczywistości za pomocą przekazów werbalnych i zapisów na etykiecie;
- odkrywanie przez dzieci komunikatów zapisanych na etykiecie i rozumienie ich;
- bogacenie zasobu słownika, przenoszenie poleceń na konkretne działanie;
- podnoszenie sprawności językowej i rozumienie poprzez zabawy i gry połączone z czytaniem;
Metody: słowne, poglądowe, aktywizujące, praktycznego działania, wspomagające naukę czytania: Metoda odimiennej nauki czytania Ireny Majchrzak;
Formy: grupowe, zespołowe, indywidualne;
Korzyści wdrożenia innowacji (przewidziane osiągnięcia):
Dzieci:
- Zdobędą wiedzę z zakresu czytania oraz usystematyzują ją w sposób kreatywny;
- Rozwiną umiejętności społeczne i komunikacyjne;
- Nauczą się systematycznej pracy nad własnym rozwojem oraz uzmysłowią sobie jej wpływ na osiągane przez nich efekty;
- Stymulacja rozwoju w zakresie percepcji wzrokowej, słuchowej, motoryki, myślenia i pamięci;
- Zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności;
- Wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych;
Nauczyciele:
- Poprzez realizację zadań, pozna dzieci oraz przekona się jak w sposób konstruktywny można wspomóc ich w samodzielnej pracy nad swoim rozwojem;
- Będzie mógł pogłębić nie tylko wiedzę dzieci w danym temacie, lecz również ich motywację wewnętrzną;
- Rozwinie umiejętność łączenia różnych metod pracy w celu osiągnięcia zamierzonych efektów;
Rodzice dzieci:
- Chętnie współpracują z placówką, do której uczęszcza ich dziecko;
- Poszerzą swoją wiedzę na temat sposobów i metod wpływających na rozwijanie u dzieci umiejętności czytania;
Placówka:
- Promocja placówki poprzez działania informacyjne o realizowanej innowacji;
- Poprawa wyników edukacyjnych dzieci;
- Rozwój w zakresie propagowania innowacyjnych rozwiązań w procesie uczenia się i nauczania;
- Wzbogacenie oferty placówki poprzez innowacyjne metody pracy;
- Podniesienie prestiżu placówki w środowisku lokalnym;