PLAN PLACÓWKI PROMUJĄCEJ ZDROWIE
NA ROK SZKOLNY 2025/2026
Nadrzędnym celem naszego przedszkola jako Placówki Promującej Zdrowie jest:
- Wspieranie wychowanków w rozwijaniu ich indywidualnego potencjału.
- Rozwijanie kompetencji całej społeczności przedszkolnej w zakresie dbałości o zdrowie.
- Stałe wzbogacanie oferty edukacyjnej w ramach edukacji zdrowotnej.
- Zapewnienie bezpiecznych warunków do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju naszym wychowankom, których traktujemy podmiotowo.
- Tworzenie warunków do aktywnego wypoczynku i rozwijania sprawności fizycznej dzieci.
- Wykorzystywanie w pracy dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczej innowacyjnych i przede wszystkim aktywizujących metod nauczania.
- Pełnienie roli wspierającej i integrującej działania rodziny. Angażowanie rodziców do działań na rzecz przedszkola.
- Zapewnienie wykwalifikowanej kadry pedagogicznej permanentnie doskonalącej swój warsztat w kierunku twórczego nauczania.
PROBLEM PRIORYTETOWY DO ROZWIĄZANIA:
- Dość niska umiejętność dzieci radzenia sobie z emocjami w sytuacjach trudnych i problemowych, czego efektem jest negatywny wpływ na zdrowie psychiczne
i ogólne samopoczucie (relacje rówieśnicze, poczucie własnej wartości, radzenie sobie z emocjami, stresem, akceptacja i tolerancja). - Korelacja jednolitych oddziaływań wychowawczych w przedszkolu i w domu w zakresie edukacji zdrowotnej dzieci czyli, prawidłowe nawyki żywieniowe, aktywne spędzanie czasu wolnego, ogólny dobrostan dzieci.
GŁÓWNE PRZYCZYNY PROBLEMU:
- w przedszkolu planowano i organizowano wiele działań prozdrowotnych na różnych płaszczyznach;
- obserwacja wykazała, że rodzice chętniej uczestniczyli w proponowanych w przedszkolu szkoleniach, warsztatach, prelekcjach w zakresie edukacji zdrowotnej, jednak nie spełniły one potrzeb zdecydowanej większości rodziców;
- dość niskie zainteresowanie rodziców oferowaną formą pedagogizacji skutkowała brakiem korelacji oddziaływań wychowawczych w edukacji zdrowotnej dzieci;
- niska umiejętność u dzieci radzenia sobie z emocjami w sytuacjach trudnych i problemowych. Efektem jest ogólnie negatywny wpływ na ich zdrowie psychiczne
i samopoczucie, konfliktowe relacje rówieśnicze, małe poczucie własnej wartości, trudności radzenia sobie z emocjami, stres, problemy z akceptacją i tolerancją.
ROZWIĄZANIA DLA USUNIĘCIA PRZYCZYN PROBLEMU:
- wzbogacenie, uzupełnienie i usystematyzowanie wiedzy i umiejętności rodziców na temat edukacji zdrowotnej i profilaktyki zdrowia dzieci już od najmłodszych lat poprzez poszerzenie oferty edukacyjnej przedszkola o spotkania ze specjalistami, warsztaty, szkolenia i zajęcia otwarte;
- opracowywanie referatów, ulotek informacyjnych o tematyce prozdrowotnej i przekazywanie ich rodzicom;
- systematyczne mobilizowanie i zachęcanie rodziców do podejmowania działań prozdrowotnych w domu;
- współpraca przedszkola i rodziców w zakresie wypracowania jednolitych oddziaływań wychowawczych w zakresie edukacji zdrowotnej;
- zachęcanie rodziców do dzielenia się swoją wiedzą z zakresu edukacji zdrowotnej lub wspólnego poszukiwania specjalistów w tym zakresie;
- angażowanie i włączanie rodziców do planowanych i organizowanych działań prozdrowotnych;
- informowani rodziców o realizacji w przedszkolu „wiodących” zagadnień dotyczących zdrowia w szerokim rozumieniu tego pojęcia;
- wyposażenie dzieci w odpowiednie umiejętności dbania o zdrowie psychiczne i fizyczne;
- organizowanie zajęć, zabaw, spotkań ze specjalistami w dziedzinie zdrowia;
Cele główne:
- Zwiększenie świadomości zdrowotnej rodziców naszych wychowanków i wyposażenie ich w umiejętności dbania o zdrowie własne i dzieci;
- Zaangażowanie rodziców w aktywną realizację edukacji zdrowotnej dzieci;
- Wyposażenie dzieci w umiejętności dbania o własne zdrowie psychiczne i fizyczne;
- Korelacja oddziaływań wychowawczych w przedszkolu i w domu w zakresie postaw i zachowań prozdrowotnych.
ZADANIA:
- Ustalenie sposobu realizacji zagadnień ,,wiodących”, przekazanie informacji rodzicom wychowanków i pozostałym pracownikom;
- Wyjaśnienie rodzicom i pracownikom niepedagogicznym znaczenia ich udziału w edukacji zdrowotnej dzieci – spotkanie z zespołem promocji zdrowia oraz specjalistami;
- Udział w szkoleniu „Tworzenie i rozwój Szkoły Promującej Zdrowie” organizowanym przez Ośrodek Rozwoju Edukacji;
- Udział w szkoleniu „Koordynator Placówki Promującej Zdrowie jako lider planowania i doboru strategii przydatnych w budowaniu społeczności promującej zdrowie” organizowanym przez Wojewódzki Ośrodek Metodyczny w Gorzowie Wielkopolskim;
- Opracowanie ankiet do badania efektów podejmowanych działań w roku 2025/2026;
- Dokonanie ewaluacji wyników działań w roku szkolnym 2025/2026;
- Współorganizacja ,,Korowodu Wrażliwości”;
- Tydzień Budowania Relacji;
- Przygotowanie raportu końcowego z wynikami autoewaluacji. Złożenie raportu rocznego u wojewódzkiego koordynatora ds. Placówek Promujących Zdrowie;
- Warsztaty dla rodziców i dzieci „Integracja sensoryczna w praktyce”;
- ,,Pikniki paraolimpijskie – zbliżamy ludzi przez sport” – piknik organizowany przez Gorzowski Związek Sportu Niepełnosprawnych Start;
- ,,Rozumiem i wspieram” – cykl spotkań specjalistów z rodzicami o tematyce autyzmu, integracji sensorycznej oraz ADHD;
- Spotkania rodziców ze specjalistami z ZPPP w Gorzowie Wlkp.;
- Pedagogizacja rodziców w zakresie edukacji zdrowotnej poprzez tablice informacyjne, plakaty, ulotki, stronę internetową;
- „Poczytajki dla rodziców” – zakładka na stronie internetowej placówki, treści dotyczące zdrowia w szerokim znaczeniu tego pojęcia;
- Dzień Uśmiechu;
- Innowacja pedagogiczna ,,Mały ogrodnik”;
- Spotkania dzieci z ekspertami w dziedzinie zdrowia na terenie przedszkola (sportowcy, dietetycy, kucharze, lekarz, pielęgniarka, stomatolog, policjant);
- Realizacja programów i projektów ogólnopolskich: „Mamo, Tato wolę wodę”, „Kubusiowi przyjaciele natury”, „Zdrowiakowo”, ,,Czuciaki” „Z higieną za Pan brat”, „Skąd się biorą produkty ekologiczne”;
- ,,Europejski Dzień bez Samochodu” – aktywny udział w kampanii prozdrowotnej;
- „Bez barier” – organizacja spotkania z osobą niepełnosprawną;
- Współpraca ze specjalistami oraz instytucjami działającymi na rzecz wparcia dzieci (GCPR, ZPPP, kurator sądowy, asystent rodziny, sąd rodzinny, specjaliści w placówce: logopeda, psycholog, pedagog specjalny, terapeuci integracji sensorycznej);
- Spotkanie z pracownikiem Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w Gorzowie Wielkopolskim;
- ,,Europejski Dzień Zdrowego Jedzenia i Gotowania” – zajęcia w grupach; zapoznanie dzieci z piramidą zdrowego odżywiania, przygotowanie zdrowego poczęstunku;
- ,,Rodzinnie i zdrowo gotujemy to i owo” – VI edycja konkursu z okazji Europejskiego Dnia Zdrowego Jedzenia i Gotowania;
- ,,Zdrowym być” – warsztaty dla nauczycieli i rodziców ze specjalistą – dietetykiem;
- ,,Bezpieczny przedszkolak” – spotkania z specjalistami – Policjantami, Strażakami, Ratownikiem Medycznym;
- Światowy Dzień Mycia Rąk;
- ,,Zdrowe poczęstunki” – organizacja zdrowych przekąsek i poczęstunków dla dzieci, wspólne przygotowywanie zdrowych przekąsek podczas zajęć otwartych dla rodziców;
- ,,Mały człowiek – ważna sprawa”;
- ,,Kasztanowe Igrzyska” – zawody sportowe z okazji ,,Dnia Dziecka”;
- ,,Sprintem do maratonu” – ogólnopolskie wydarzenie sportowe organizowane przez wydawnictwo ,,Bliżej Przedszkola:
- „Starsi młodszym pomagają” – akcja przedszkolna, której celem jest pomaganie dzieciom młodszym i słabszym przez dzieci ze starszych grup wiekowych;
- „Młodsi starszym pomagają” – współpraca z DPS nr 1 i DPS nr 2 w Gorzowie Wielkopolskim, Chórem Cantare;
- Imprezy z udziałem rodziny naszych wychowanków: Dzień Babci i Dziadka, Dzień Mamy i Taty, Festyn rodzinny „Pod kasztanami”, Zakończenie roku 6 – latków;
- ,,Ruch to zdrowie” – zajęcia zabawy ruchowe;
- ,,Dbamy o zdrowie i bezpieczeństwo swoje oraz innych” – prelekcje, spotkania, zajęcia edukacyjne;
- ,,Ratujemy misia” – zajęcia z ratownikiem medycznym;
- ,,Zgodny przedszkolak” – mediacje rówieśnicze w sytuacjach konfliktowych.
Plan Działań Placówki Promującej Zdrowie na rok szkolny 2025/2026 będzie realizowany przy pełnej współpracy z:
- rodzicami,
- personelem przedszkola,
- środowiskiem lokalnym,
- sprzymierzeńcami i sympatykami przedszkola.